London equals FOODGASM

Se zice ca dragostea trece prin stomac. Probabil de aia am o slabiciune pentru chefi. Si probabil de aia m-am indragostit de Londra (printre alte motive).

Desi am mers in Londra tocmai din dorinta unui gurmand explorator, pentru ca auzisem ca aici se afla cele mai multe restaurante vegane si imi facusem research-ul despre ele, mi-a intrecut orice asteptare.  Avand in vedere ca Anglia nu are cine stie ce bucatarie proprie cu care sa se mandreasca, ma asteptam ca tot ce mananc acolo sa fie niste chestii imprumutate si fara personalitate. Supriza mea a fost ca tocmai acest mix de culturi si diversitatea pe care ti-o ofera Londra din punct de vedere culinar, a facut ca experienta pe care am avut-o acolo sa fie „FOODGASM” pe bune.

De ce Londra?

Va spuneam aici ca mi-am dorit sa vizitez Londra de cand eram in liceu, chiar aveam ganduri sa studiez acolo la facultate, insa ceva m-a tinut in loc. Cred ca am ajuns la momentul potrivit, cu mentalitatea, sufletul, dar si gustul suficient de deschise incat sa pot sa apreciez cu adevarat farmecul ei. Dupa cum am spus, Londra este un amalgam de culturi si bucataria britanica a fost, probabil, cel mai influentata in acest sens. Gasesti absolut orice tip de bucatarie doresti: de la indian la frantuzesc si orice tip de restaurant, de la fast-food la fine-dining si toate, dar toate (sau cele pe care le-am incercat eu) sunt absolut geniale si nu dezamagesc. Daca in Bucuresti poti sa numeri pe degete locurile in care se manaca bine, atat bucatarie romaneasca, cat si internationala, mai cu mot sau fara mot, in Londra nu-ti ajung nici degetele locuitorilor din Ferentari sa le numeri (si da, ii includ si pe aia de care nu stie primaria). Pe scurt, nu ai cum sa te saturi si sa nu iubesti Londra pentru ce preparate gasesti acolo.

RAIUL VEGANULUI

Daaaar…lauda nu se opreste aici! LONDRA este extazul suprem si absolut, fericirea si raiul pe pamant al oricarei persoane ce a renuntat sa manance carne. Va spun sincer ca am crezut ca am murit si am ajuns intr-un univers paralel unde lumea a constientizat realmente ce implica consumul de carne si oamenii chiar sunt atat de evoluati, treziti si … umani, intrucat nu numai ca gasesti variante vegane in orice restaurant, dar si restaurante (in adevaratul sens al cuvantului) exclusiv vegane, care te dau pe spate!! Imi cer scuze daca pare ca sunt venita din fundul lumii si ca abia acum iau contact cu civilizatia, dar vin totusi dintr-o tara unde in orasul meu natal daca cer lapte vegetal intr-o cafenea trebuie sa explic ce este acela. Si unde in capitala avem fix 6 restaurante vegane. Cred ca asta imi justifica incantarea. ( BTW, in Londra, laptele de soia/migdale and so on este GRATUIT cam in orice cafenea – duh, oamenii inteleg ca nu este o „fita” sa ai intoleranta la lactoza).

Revenind, restaurante cu specific indian (care da, oricum au prin definitie multe preparate vegane, but still worth to mention), FAST-FOOD VEGAN (unde am mancat burger pe care nu pot efectiv sa il compar cu orice burger cu carne mancat in viata mea anterioara de omnivora ),  bistro-uri amenajate in cel mai cool mod cu preparate tip breakfast&brunch, restaurante frantuzesti fine-dining cu meniu COMPLET vegan (ce bat la fund orice dish mai „asa” am gustat pe la restaurantele fancy din Bucuresti). Gasesti totul intr-un singur oras: Londra. Iar eu am sa va povestesc in cele ce urmeaza, cu dovada in poze ca sa intelegeti despre ce vorbesc.

*sidenote: Inainte sa incep, vreau sa specific ca nu sunt vegana si ca nu ma numesc vegana. Am spus-o si in alte articole, dar vreau sa lamuresc. Alimentatia mea este predominant vegana, am renuntat la carne in urma cu 2 ani si de un an nu m-am mai atins deloc de carne rosie sau de pasare. Inca mananc peste,fructe de mare si lactate foarte rar, de obicei cand calatoresc undeva si vreau sa incerc. Acasa rareori am in frigider un parmezan cu care mai garnisesc chestii din joi in pasti, peste gatesc o data pe luna sau mananc cand vin la ai mei acasa, iar oua inca consum de 2-3 ori pe sapatamana, insa oua organice (care, pe cat posibil, nu au implicat nici hormoni, antibiotice sau maltratarea vreunei biete gaini). Asadar, daca in cele ce urmeaza mai vedeti vreun peste sau un ou posat, sa nu aruncati cu pietre-n mine ca ma declar ce nu sunt.

So, let’s begin.

Am plecat de acasa cu o lista bine definita cu vreo 30 de locatii vegane pe care voiam sa le vad (pentru ca, da, in imaginatia mea 5 zile erau suficiente sa vezi 30 de restaurante, ce altceva sa faci in Londra? nu e ca si cum ai ce vizita :)) NOT!  ). Bineteles ca lista a suferit modificari si au fost niste intrari noi datorate amicului meu francez (la fel de gurmand si pasionat de gusturi), care m-a insotit. Intrari bine-venite, caci am avut parte de niste experiente WOW.

Prima experienta vegana in Londra:

Cafenele cu mancare vegana in Covent Garden

Primul restaurant pe care l-am incercat a fost unul vegan, printre primele pe lista mea. Atat de norocoasa am fost, incat mi-a iesit singur in cale. Pentru ca ajunsesem destuld e devreme, ne-am hotarat sa exploram putin zona de langa unde urma sa avem apartamentul ( Covent Garden) si sa mergem intr-un coltisor dragut si colorat al zonei de care-mi spusese prietena mea, Neal’s Yard. Ajunsa acolo ma uit in jur si vad nu unul, ci 2 dintre restaurantele pe care tineam mortis sa le vad : Redemption si Wild Food Cafe. Am intrat in cel din urma, cu bagajele dupa noi si am fost intampinati de o chelnerita super draguta care ne-a dus la o masa. Un alt aspect ce mi-a placut extraordinar de tare este felul in care se poarta personalul aici. In orice restaurant am fost, indiferent de cat de scump sau mai putin scump era, chelnerii erau intotdeauna maxim de joviali si draguti si daca se intampla ceva ce nu decurgea bine, primeai mii de scuze si serviciul scos de pe nota. Revenind la restaurant, am mancat aici un burger vegetal din ceva quinoa, cu cartofi dulci la cuptor, care nu pot sa spun ca m-a dat pe spate dar totusi era mult mai bun decat multe mancate pe la noi. Amicul meu si-a luat un burrito care era absolut gigant si m-a suprins ca l-a mancat pe tot (cred ca i-a placut tare). Ca bautura de insotire am baut o bere vegana arizanala suuuuper buna.

Incepusem bine expeditia culinara, asa ca am continuat cu desertul, pe care l-am mutat servit la Maitre Choux, la recomandarea amicului meu francez, care era innebunit dupa ele si a tinut neaprat sa mi arate despre ce e vorba. Best choice ever, am macar un ecler super mega bun cu crema de caramel sarat si am descoperit ce este acela un „choux” (dar acesta nu mi-a placut caci era doar acoperit cu zahar si mna, eu si zahar mult – nu buni prieteni).

Classy Cocktails

Dupa ce ne-am instalat, schimbat si toate cele, am iesit la pas prin Londra si am si vizitat cate ceva (despre asta, in a doua parte a articolului). Am sa sar direct la cina, care a fost precedata de niste cocktailuri la un bar foarte classy. Am dat de locatia asta de bine ce spuneam inainte „vai ce mi-ar placea sa bem ceva intr-un loc asa cu muzica live”. Am ales random barul Beaufort, care se afla la parterul hotelului Savoy si care s-a dovedit o alegere geniala. Atmosfera este intima, chelnerii sunt foarte atenti si galanti, iar cocktailurile sunt cu adevarat deosebite. Meniul este in adevaratul sens o carte cu povesti, pentru ca fiecare cocktail are un nume special si o istorie, o chimie si un touch care te face sa vrei sa descoperi cat mai multe. Insa, cel mai probabil te vei opri la unul, maxim 2 caci sunt destul de pricey si boozy in acelasi timp 😀  Spre final, in camera alaturata a inceput sa cante un tip cu o voce suava de te indemna la dans in doi si alte nebunii, dar noi am plecat caci mna, nu eram din poveste.

Seara indiana

In seara respectiva am luat cina la un restaurant indian, pe nume THALI. Desi gastisem si mancasem mancare indiana de atatea ori, gen curry si dal, nu mai fusesem la un restaurant indian pana atunci. Meniul pentru mine a fost o supriza! Desi erau si multe preparate cu carne, efectiv nu stiam ce sa aleg pe partea mea de vegan. Pana la urma am luat ceva platou cu mai multe chestii ( „GRAND THALI” ), dintre care va marturisesc ca mi-au placut doar 3 caci unele erau ba super picante de nu puteai efectiv sa le mananci, ba super dubioase. Insa, per ansamblu, experienta a fost super draguta, cu tot cu service si cred ca si organoleptic cei carnivori ar aprecia mult mai mult preparatele.

Second tasty day in London

A doua zi a inceput cu dulce. O locatie care nu este vegana (dar sunt cateva prajituri vegane in meniu), insa pe care o vizasem de muuuult pentru ca o vazusem pe Insta si cred ca nu este domnisoara care sa fi vizitat Londra si sa nu treaca pe acolo sa se pozeze cu fatada girly plina de flori roz. Este vorba despre Peggy Porschen, o cofetarie care isi merita pe deplin renumele. Nu numai pentru fatada cute care merita sa infrunti vant si ploi (asa cum am facut eu) pentru un Insta shot perfect, ci si pentru cupcakes si torturi care sunt absolut dementiale. Uiti efectiv de calorii, zahar, faina alba si alte dracovenii cand simti savoarea unui cupcake red velvet care efectiv face dragoste in cel mai suav mod cu papilele tale gustative.

Pink all the way

Dupa acest preludiu dulce am continuat in aceeasi nota…roz! Am mers sa luam un mic dejun/brunch/pranz la EL&N, o alta locatie de pe lista, care trebuia bifata pentru conceptul in sine. Noi am fost in locatia de langa Harrods, care pot sa spun ca este absolut geniala. Trecand pe langa faptul ca totul este roz si girly (au pana si porridge roz si paste roz in meniu), locul colcaia a oameni, inclusiv barbati care nu pareau deloc inconfortabil sau adusi cu forta, pentru ca nu e genul de loc kitch roz ci chiar este foarte fain amenajat. Mancarea insa nu ne-a impresionat, doar bowl-ul cu muesli ce a fost bun, dar totusi era un bowl dulce...ce putea sa nu fie bun? Am mancat aici un toast cu avo si ou posat, pe care (fara sa ma laud) eu il fac mult mai bun acasa:D

Classy dinner

La cina insa, am avut noroc de un preparat deosebit ce nu mai mancasem pana atunci si ce mi-a placut maxim. Am luat cina la Ivy Chelsea Garden, un restaurant destul de classy, dar totusi relaxant, in care atmosfera era foarte placuta. Chiar daca aveam rezervare, am asteptat aproximativ 30 de minute la bar, insa din cauza acestui „dinsconfort” managera de locatie s-a scuzat si ne-a oferit sampanie, scazand si serviciul din nota (lhow nice is that?). Am mancat aici o salata vegana care mi-a placut tare mult, cu ceva crispy (tempeh cred ca era) si un peste destul de banal, dar bun. Alegerea mea pentru desert n-a fost tare inspirata, caci era ca o savarina ce evident ca nu m-a impresionat. Nu stiu de ce, dar in general deserturile din restaurantele astea elegante niciodata nu-mi plac atat cat imi place o prajitura raw sau ceva, mi se par intotdeauna exagerat de dulci.

Zilele urmatoare mi-au adus cele mai misto experiente culinare pe care le-am avut pana acum.

„Ia cu paine” la chinezesc

Pranzul din ziua 3 l-am servit la un restaurant chinezesc tot ceva mai fancy pe nume Yauatcha. Nu aici a fost experienta misto, ci aici a fost o experienta foarte amuzanta si in acelasi timp challenging pentru mine, pentru ca nu mai mancasem niciodata cu betisoare chinezesti, chiar daca mananc si imi si gatesc mancare cu specific. Mereu am ales furculita clasica, probabil din comoditate sau ceva. Imaginati-va urmatorul scenariu: muream de foame caci nu mancasem dimineata, stateam cu mancarea care aburea in fata mea si care arata intr-un mare fel, eram INCONJURATA efectiv de chinezi si toata Asia ( si stateam linistita intre ei, nestiind ce urmeaza sa se intample la nivel mondial). Toti mancau nonsalant mancarea lor de bastina, in timp ce eu imi contorsionam degetele de mama focului pe betisoarele vietii, incercand sa prind o bucata de tofu si mai mult de atat, sa reusesc sa o bag in gura fara sa mi-o scap in san. Reusita mea a fost cu o bucatica de ardei pe care am ridicat-o meticulos in aplauzele prietenului meu care se praparea de ras, dar in acelasi timp ma instructa cu rabdare inspre utilizarea ustensilelor. Dupa 30 de minute de agonie si febra musculara la 3 dintre cele 5 degete de la mana dreapta (da, se poate sa faci febra la degete, trust me), am cerut o furculita si in sfarsit m-am bucurat de minunata mancare ce aproape ca se terminase in timp ce eu ma luptasem cu bucatica mea de ardei.

Ziua 3 a fost o zi foarte ploiasa, asa ca nu am putut merge prea mult pe jos. Desertul l-am luat la o donuterie din apropiere, unde aveau si gogosi vegane. Am mancat aici o gogoasa super buna cu crema de banane si caramel. CE BINE CA ASTA SE MANCA CU MANA!

Best food experience ever @GauthierSoho

Acum sa va spun despre experienta care mi-a marcat existenta de „almost vegan” ce sunt. RESTAURANTUL GAUTHIER Soho. Absolut genial, fantastic, minunat, demn de toata admiratia si respectul oricarei persoane ce adopta stilul asta de viata. Omul care a creat restaurantul, chef Alexis Gauthier, este vegan de ani buni. Ce a adus in acel restaurant este un cadou minunat pentru orice vegan gurmand sau care pur si simplu adora experientele culinare desavarsite in restaurante fine-dining. Nu pot sa ma declar adepta a acestui concept, dar din cand in cand consider ca un restaurant mai aparte e ceva ce trebuie sa ne oferim. Ca vegan, cred ca oricine poate sa spuna ca este intr-adevar foarte greu sa ai parte de o masa de genul si sa mananci in adevaratul sens al cuvantului un preparat haute-cuisine, care nu intra sub sectiunea „garnituri” in meniu.

Acest om minunat cu restaurantul lui divin a creat un intreg tasting menu COMPLET VEGAN fine-dining! COMPLET VEGAN.

De la aperitiv : foie-gras vegan, la main dish gen paste cu trufe si parmezan vegan (care nu pot sa va descriu cat de bune au fost) , la desert gen Ile Flotante si sorbet….In cazul in care nu stii ce mananci, fiecare fel iti este prezentat in detaliu de ospatarii de acolo, unii mai cu buze tuguiate, altii mai naturali si mai simpatici (dar toti foarte amabili) si unele sunt montate chiar in fata ta (de ex pentru „carpaccio” ne-a fost pusa pe masa o masina de tocat carne in care chelnerul a ras morcovul, ce tinea loc carnii) . Ai zice ca nu te saturi din cateva chestii mici care-ti intra intr-o masea dar sunt 7 feluri in acest tasting menu si credeti-ma ca daca mai respirati cand va ridicati sunteti eroi. (un tasting menu este 70 de lire, dar  pentru experienta in sine, gust, atmosfera, tot!!)

Ziua 4 a continuat cu o alta experienta care mi-a marcat existenta, dar la un pol diametral opus.

Este vorba despre un fast-food in cel mai porcos mod al cuvantului, dar atentie : VEGAN.  Restaurantul de care urmeaza sa va spun se numeste Rudy’s Vegan Diner si este in Camden Market. Nu stiu cum sa va descriu ce gasiti acolo in cuvinte frumoase, care sa nu sune la fel de murdar precum te faci tu dupa ce devorezi de-a binelea mancarea aia orgasmic de buna. Da, nu este ceva ce ai manca zilnic, pentru ca vegan, vegan, dar tot fast-food este. Insa c-mon, numai cand spui DIRTY VEGAN BURGER nu ai cum sa rezisti. Cartofi loaded cu „carne” vegana si jalapeno si branza, aripioare vegane, hotdog vegan, coleslaw si cam orice iti poftesc cele mai negre ganduri gurmande, gasesti in acest diner. Hands down, a fost cel mai bun burger ever. Si nu mai spun, un meniu cu burger si cartofi este 12 lire (un pret f rezonabil pt Londra).

Camden Market este plin de restaurante si rulote cu mancare, atat vegana si normala, deserturi si alte tot felul de chestii. Dupa pranz noi ne-am refugiat intr-o cafenea cozy si am luat de la una din rulote o Banoffee Pie vegana, suuuuuuper buna. Evident ca n-am putut decat sa pun pe varful limbii putin de aroma, caci dupa o masa dirty nu prea mai poti sa mananci pana a doua zi.

Pink (again)

Dar, pentru ca deja aveam rezervare la supra laudatul si maretul Sketch, ne-am pregatit frumusel de cina. Si la Sketch am asteptat chiar daca aveam rezervare. Am stat in camera roz, caci aici se serveste doar cina. Am mancat la antreu ceva orez foarte interesant, iar la main stiu ca am mancat ceva cu tofu dar nu imi aduc aminte exact (probabil pentru ca nu m-a impresionat). Sketch este cu siguranta un loc foarte tare pentru conceptul pe care il prezinta: camerele care iti ofera experiente complet diferite si  design-ul deosebit, dar meniul nu mi s-a parut prea ofertant si nici ce am mancat nu mi s-a parut wow. Vinul in schimb a fost foarte bun 😀

Ultima dar nu cea din urma zi a venit cu o alta experienta care mi-a bucurat toate simturile, pe deplin. Am fost la un bistro pe care am vrut tare mult sa il vad si care a insumat tot ce pot eu sa numesc o locatie ideala. Chiar daca imi plac atat experientele la restaurante elegante, cat si cele fast food from time to time, cel mai bine ma simt intr-un bistro relaxant si luminos, fara prea multa agitatie, cu elemente de decor naturale, cu mancare super buna si oameni faini si prietenosi. Rar gasesc un bistro care sa insumeze toate acestea. In Bucuresti sunt localuri unde imi place foarte mult design-ul, dar mancarea lasa de dorit si altele unde mancarea e super buna, dar nu-mi vine sa stau mai mult de 30 de minute caci sunt inconjurata de pereti albi si cam atat. FARMACY a fost pentru mine fix genul de local in care as veni zilnic sa mananc, localul care le are pe toate. Atmosfera relaxanta, decor foarte fain, muzica linistita, staff friendly si servire rapida, mancare foarte gustoasa. Not to mention ca restaurantul este un concept beyond ce vedem noi acolo, oamenii chiar au culturi si sere de unde isi procura ingrediente bio, sunt super sustenabili cu mediul si totul este un intreg.

Cu aceasta ultima experienta am incheiat sejurul in Londra si am fugit direct la aeroport, super incantata de ultima descoperire. Lista de locuri pe care vreau sa le vad acolo este luuuuuuunga, dar intr-un fel ma bucur ca n-am apucat sa incerc cate mi-as fi dorit caci asa am motiv sa ma intorc mai repede. Londra este un oras care pot sa spun cu toata deschiderea si sinceritatea ca m-a marcat si mi-a intrat adanc in pori si in suflet. Daca cele povestite mai sus poate explica destul de bine atractia mea ireversibila fata de Londra, DAR cititi si despre ce am vizitat in Londra aici, caci nu doar prin stomac mi-a trecut iubirea pentru acest oras, ci si prin vaz, simt, auz.