Mereu am asteptat momentul potrivit sa merg intr-un city-break la Paris. M-am gandit ca o sa fie alaturi de iubitul meu, dupa cativa ani de relatie, ca o sa fim indragostiti innebuneste si el o sa ma ceara in casatorie in fata Tour Eiffel. Ce cliseu siropos, nu? Stiu, suna prea siropos chiar si pentru mine, dar probabil orice femeie, oricat de cold-hearted ar fi, in adancul ei are fantezia asta.

Dar ia-ta cum fanteziile noastre nu dau mereu cu realitatea si m-am trezit ca ma duc singura la Paris, ca asa mi s-a pus mie si ca mi s-a cam luat sa astept printul pe cal alb ca sa vad lumea cu el. Ia ca o vad si singura, cu self-love si toate alea.

Si e foarte misto si asa.

Nu o sa romantizez aceasta experienta (nu pentru ca n-am avut gagic acolo), ci pentru ca daca ar fi sa fiu subiectiva probabil articolul asta s-ar transforma intr-o balada adresata Parisului, pentru ca da, m-am indragostit iremediabil de el, de restaurante, de patiserii, de vin, de branza, de cladiri, de Sena, de muzee. Mi se pare ca stiu sa se bucure de viata, nene. Chiar daca traiesc si ei intr-un oras aglomerat, agitat, poluat, cu multi turisti de probabil li se ia, cred ca efectiv in fiecare dimineata croissantul ala cald de la colt le aduce bucurie. Oamenii alearga seara prin fata muzeului Louvre, sunt incojurati de arta si cultura, au mancare extrem de buna si sigur paharul ala de vin la fiecare masa le da pofta sa traiasca.

Asadar, fie ca mergeti de unii singuri, ca mine, fie ca porumbeii pentru french kisses direct la sursa, va povestesc in acest articol strict chestii practice, de genul cu ce ajungi in Paris, cum ajungi de la aeroport in oras, cu ce circuli in Paris, ce poti sa vizitezi. Va spun si unde am mancat eu (vegetarian, bineinteles) si unde m-am cazat, ca sa aveti opinia unuia de-al vostru cand mergeti pe-acolo, desi mai gasiti sfaturi de-astea pe toate site-urile.

First things first. Cum ajungi in Paris?

Cu avionul, bineinteles. Daca nu esti aventuros si vrei sa faci un tur cu masina pentru acest city-break, in Paris sunt 3 aeroporturi: Charles de Gaulle, Orly si Beauvais (care nu este in Paris si nici macar langa, ci la 2 ore distanta). Beauvais este un aeroport mic unde sunt aterizeaza zborurile low-cost, printre care si WizzAir, companie cu care am zburat eu. Daca urmariti din timp si vreti sa reduceti costurile acestui city-break in Paris (pentru ca hotelurile sunt destul de pricey), merita sa zburati cu Wizz. Puteti gasi zboruri chiar si cu 350 de lei dus-intors, cum sunt lunile urmatoare, insa puteti gasi si zboruri la 800+ lei, asa cum am avut si eu norocul, caz in care nu merita efortul de a ateriza pe Beauvais, ci e mai bine sa va orientati catre o alta companie care are zboruri pe celelalte doua aeroporturi.

Un zbor cu AirFrance sau Tarom este in jur de 700 de lei, deci daca gasiti preturi comparabile, va sfatuiesc sa folositi aceste companii pentru a evita drumul de 2 ore pana la Beauvais si o eventuala anulare a zborului (lucru care mi s-a intamplat mie).

Daca totusi alegeti sa zburati cu Wizz o sa va spun cum ajungeti din Beauvais in Paris.

Va trebui sa intrati pe site-ul Aerobus, care este shuttle-bus-ul din Beauvais spre Paris si sa va luati bilet dus-intors online, pentru a evita sa stati la 2 cozi dupa ce abia ati aterizat si sunteti fierti sa ajungeti la cazare. Eu am aterizat la ora 21 si tot ce imi mai trebuia era sa bantui prin parcarea autobuzului sa-mi iau bilet. La autobuz se ajunge foarte usor din aeroport, pentru ca sunt indicatii peste tot si aeroportul este oricum foarte mic. Un bilet costa 30 euro dus-intors, autobuzul e cozy si cald, doar ca nu face cat scrie pe site! Traficul la intrarea in Paris este ca in Bucuresti…deci luati-va o marja de 30 de minute in plus fata de orarul de pe site (autobuzele sunt programate in functie de zboruri).

Autobuzul va va lasa la Porte Maillot, in statia Aerobus, de unde il veti si lua la intoarcere. De acolo puteti lua metroul catre cazarea voastra, sau un Uber, cu preturi aproape duble decat in Bucuresti, dar pentru drumuri urgente, merita. La metrou aveti optiunea de lua un pachet de 10 tichete, care este in jur de 16 euro, mai ieftin decat 1 bilet individual, care este 2,1 euro. Aceste bilete sunt valabile 2 ore timp in care puteti schimba metroul, sau lua tren si metrou, ori 90 de minute timp in care puteti schimba autobuzul sau lua autobuz si tramvai.

Pentru calatorii in afara Parisului, cu trenul (de exemplu catre Versailles) am luat un alt tip de bilet, care e putin mai scump, deci biletele acestea la pachet de 10 se pot folosi doar in regiunea Parisului. Eu am mers peste tot doar cu metroul, este foarte intuitiv si usor de folosit si puteti ajunge absolut oriunde in Paris. In plus, statiile sunt foarte dragute, vintage cumva si este o experienta culturala interesanta.

La plecarea din Paris catre aeroport era foarte multa lume in statie, pentru a se urca in autobuz. Eu nu am putut sa ma urc in autobuzul care era programat pentru zborul catre Bucuresti. Am avut putine emotii ca nu o sa ajung la timp, insa am ajuns fix cand s-au deschis portile pentru zbor si a fost ok, dar sa va asteptati la eventuale intarzieri de acest gen.

Atentie! Avionul pentru Bucuresti decoleaza de la terminalul 2, care este in dreapta fata de unde parcheaza autobuzul!! Instinctul meu a fost sa ma duc cu toata lumea care cobora din autobuz spre terminalul 1 si cand mi s-a verificat buletinul mi s-a spus sa ma duc la celalalt terminal. Am alergat pe acolo ca nebuna, gafaind ca pierd avionul (desi parcarea era foarte mica si am ajuns imediat la celalalt terminal, dar era noapte si m-am cam panicat).

Unde am stat in Paris?

In ceea ce priveste cazarea, eu am stat in Arondismentul 17, pe care vi-l recomand si voua, daca nu gasiti o cazare accesibila in Arr. mai apropiate de centru (1-5). Arondismentele sunt ca si cartierele la noi, sau zonele, 1 fiind centrul, iar 20 cea mai periferica cumva. Sunt unele cartiere aproape de centru unde nu prea e ok sa te cazezi, de exemplu pe langa Moulin Rouge, in sensul ca nu iti ofera un sentiment de siguranta, in special daca calatoresti singur(a) si sunt si foarte zgomotoase.

Arr. 17 este o zona foarte cocheta, linistita, curata, plina de cafenele, restaurante, magazine si boulangeries (ce-mi place cuvantul asta), de unde iei metroul super usor catre absolut orice (desi va trebui sa schimbi linia pentru unele obiective turistice).

Eu am stat la 2 hoteluri, pentru ca mi s-a anulat zborul si a trebuit sa iau o noapte in plus, iar la hotelul la care rezervasem initial, pentru o extra noapte pretul era destul de mare si nu am considerat ca merita.

Primul hotel la care m-am cazat este Hotel LeTrente. Il recomand pentru zona si pentru liniste, insa atentie…hotelurile in Paris au camere foarte mici. Cand spun foarte mici, vreau sa zic FOARTE mici! Din acest punct de vedere nu m-am simtit chiar confortabil la acest hotel, plus ca a fost destul de frig initial, iar unele obiecte prin hotel si in camera pareau destul de vechi…Pretul pe noapte a fost de 500 de lei, insa pentru a 4-a noapte pretul ar fi fost 1400 de lei si nu ar fi meritat, asa ca m-am mutat la Hotel Katorze, care este la 3 minute de primul hotel.

Hotel Katorze este recomandarea mea 100%. Daca m-as intoarce in Paris, clar m-as caza tot acolo. Este un boutique hotel foarte, foarte chic, cu camera ceva mai mare decat la primul, o baie superba verde smarald si personal extrem de dragut. Au camera de bagaje, cafetiera in camera, un pat foarte confortabil si un design care e de apreciat. Pretul a fost de 650 de lei pe noapte cand am fost eu si pot sa spun ca merita mult mai mult decat primul.

De la ambele hoteluri faceam aproximativ 5 minute pana la statia de metrou Brochant, de unde am mers peste tot. La colt de strada aveam magazin, restaurante, cafenele (urmeaza sa va recomand doua cafenele mega dragute) si o gramada de bakeries numai bune de croissante sau pain au chocolat calde, dimineata.

Ce am mancat si ce am vazut in Paris?

Am aterizat, dupa cum spuneam, la ora 21. Am mai facut inca 2 ore pana in Paris, deci am ajuns la metrou pe la un 11. Pana m-am cazat, am facut cald in camera si m-am dezmeticit, s-a facut 12 jumate. Cauta Ioana, rupta de foame, un restaurant sa te hraneasca la ora aia. Am pus pe maps repede un restaurant din apropiere, care era intr-o intersectie draguta, cam cum sunt alea pe la Aviatorilor la noi. Bineinteles ca bucataria era inchisa cand am ajuns acolo, dar oamenii au fost draguti si mi-au recomandat un restaurant non stop, care insa era la vreo 20 de minute de mers. Desi abia mai tineam ochii deschisi si eram chiauna de la toata nebunia (pentru ca eu am plecat din Campulung in ziua aia, ajunsa in Paris 12 h mai tarziu), am luat-o la pas spre restaurantul minune.

Pe drum insa, mi-a atras atentia un alt restaurant cu o terasa tipic pariziana (mese micute, inghesuite, dar cu o atmosfera cozy) si am intrat sa imi incerc norocul. Desi inchisesera si ei bucataria, au fost atat de draguti incat mi-au facut un platou de branzeturi cu paine si o dulceata foarte buna, care m-au uns pe suflet la foamea mea si au mers perfect langa un pahar de chardonnay. Restaurantul se numeste Augustin si avea un meniu foarte interesant, cu multe optiuni vegetariene, asadar mi-am propus sa ma intorc intr-una din zile. M-am intors in ultima zi si am mancat un burger cu ciuperca portobello, avocado si mozarella, care a fost extrem de bun! Recomand acest restaurant din inima pentru mancare, daca alegeti sa va cazati in zona!

A doua zi dimineata am mers la un coffee-shop dragut, pe nume CADUCÉE Café Contemporain, unde am mancat un pain au chocolat de-mi ploua in gura cand ma gandesc la el si am baut un americano.

Prima zi a excursiei a fost dedicata unui targ de produse vegane, pentru care si planificasem aceasta escapada. Acolo am vazut o gramada de produse interesante, insa despre asta o sa vorbesc in alta postare pentru ca probabil nu e toata lumea interesata aici 😀

Desi Franta este cunoscuta pentru consumul de carne ridicat, la toate restaurantele se gasesc optiuni vegetariene, chiar vegane si pentru mine a fost un context ideal sa explorez cateva preparate noi, in special pe parte de cofetarie/patiserie, domeniu care e la un total alt nivel in Franta.

Deci, daca printre cititori sunt neconsumatori de carne, ca si mine, nu va fie teama, nu o sa muriti de foame, ci din contra, o sa descoperiti gusturi deosebite!! In orice caz, sunt atatea restaurante bune acolo, cat nu cred ca iti ajunge o viata sa le descoperi…

In primele 2 zile am mancat asa: ravioli cu trufe si o vanata cu parmezan si rosii la un restaurant al carui nume nu mi-l amintesc, unde am ajuns din intamplare. Am mai mancat un sandiwch vegan cu tofu si rosii uscate (cu prea multa paine sincer) si o tarta vegana cu nuci pecan la Land&Monkeys, care este un coffee shop 100% vegan unde au o gramada de minunatii de tarte.

Doua dimineti la rand am mers la cafeneaua Dose, tot in zona cazarii, unde am baut o cafea de specialitate foarte buna si am mancat intr-o zi granola si in cealalta croissant. In alta dimineata am incercat alta cafenea de pe colt unde am mancat un croissant foarte bun la 1 euro si am baut un cappuccino.

A treia zi am mancat intr-un loc pe care il recomand ca pe o experienta autentica si foarte savuroasa in Paris! Restaurantul se numeste Bistro des Augustins si este o chestie micuta pe langa care am trecut intamplator, in drum spre Notre Dame si care m-a intors din drum datorita mirosului. Nu stiam ce se serveste acolo, pana am intrat si am vazut ca toata lumea manca din aceste vase ceramice un fel de mancarica gratinata, cu branza si cartofi. Este un restaurant foarte mic si deloc fancy, genul ala de e numarul 1 pe TripAdvisor la local foods (nu stiu daca e, eu pur si simplu am dat peste el). Am descoperit, intreband pe doamna de acolo (o doamna blonduta, draguta, de varsta cu parintii mei, care cred ca era patroana) ca serveau un preparat traditional, o mancare gratinata cu cartofi, branza si la alegere: somon, carne de pui, legume sau alte chestii. Eu mi-am luat varianta cu legume si a fost super bun, langa o bere rece. A costat 17 euro totul.

Insa, din punct de vedere culinar, cofetaria m-a impresionat cel mai profund, probabil pentru ca este si pasiunea mea si munca mea de zi cu zi…Am avut efectiv un orgasm culinar, in materie de deserturi cand am mancat un choux paris-brest cu noisette, de la Yann Couvreur. L-am gasit in Galleries Lafayette Le Gourmet, unde sunt foarte multe standuri de la cofetari celebrii din Paris, precum si o gramada de produse arizanale, paine, dulceturi, condimente, tot ce iti poti imagina (btw, un loc bun de luat un suvenit pentru un gurmand). Acest choux este raiul pe pamant, a fost creat de ingerii alunelor de padure si este un gust pe care nu l-am mai intalnit la absolut nicio prajitura (desi iubesc prajiturile mele :)) ). Merita mers la Paris doar pentru a gusta acest choux, sincer.

Tot din acea galerie comerciala am mai mancat o tarta cu lamaie si bezea, care a fost foarte buna!

Pe lista de obiective turisto-culinare aveam si bine-cunoscutele (de pe Instagram) La Maison Rose, precum si Pink Mamma, dar si Cedric Grolet, insa nu am ajuns la niciunul dintre ele din lipsa de timp. M-am lasat dusa de val cu ce am vazut pe acolo, incat nu m-am organizat prea bine cu toate 😀

Ce sa vizitezi intr-un city break in Paris?

Dupa vizita la targ din prima zi m-am oprit la Louvre, unde mi-am facut singura 1000 de poze cu piramidele si am hoinarit vreme de cateva ore prin muzeu care este in sine o opera de arta, de la exterior la interior. Vizita la Louvre necesita cel putin o zi pe indelete pentru a putea contempla toate zonele. Eu am stat la coada vreo 30 de minute pe a imi lua bilet, deci va sfatuiesc sa va luati bilete la TOATE muzeele online, din timp.

Am stat la cozi pentru toate intrarile destul de mult, desi totusi m-am dus la inceput de Decembrie. Imi pot imagina ca vara se sta mult mai mult. Urmariti zilele in care gasiti bilete gratuite! In prima duminica din fiecare luna sunt bilete gratuite la Versailles, Orsay, Musee Piasso si multe altele si merita din plin sa profitati de acesta gratuitate, pentru ca un bilet de intrare la orice muzeu este in jur de 14-18 euro (desi merita, oricum). Muzeele nationale sunt de asemenea gratuite pentru cetateni UE sub 26 de ani. Eu am prins bilet gratuit doar pentru Versailles.

Pentru Versailles trebuie sa va luati cel putin jumatate de zi, pentru ca o sa faceti aproape o ora cu trenul, insa drumul este foarte placut.

Totodata, va sfatuiesc sa verificati programul muzeelor, pentru ca Orsay, de exemplu, este inchis lunea, iar Musee d’Orangerie este inchis martea, asadar va puteti planifica vacanta in asa fel incat sa bifati ce doriti fara sa pierdeti timp.

Nu cred ca are sens sa va povestesc ce am vazut prin muzee, insa o sa atasez cateva poze ca sa va minunati si voi. Am plans (la propriu, am plans) de frumusetea ce era in fata mea cand am intrat in Louvre, va spun sincer. Nici Orsay, pe care l-am vazut destul de grabita in ultima zi, nici Versailles si nici musee D’Orangerie nu sunt mai prejos. Eu doar pe acestea am avut timp sa le vad, insa sunt multe, multe alte muzee si cladiri care merita vizitate.

Am mai vazut Tour Eiffel pe exterior, pentru ca nu m-a tentat sa urc. Notre Dame nu se poate vizita inca de la incendiu, Moulin Rouge este spectaculos noaptea, insa atentie la zona.

Muzeele mi-au luat destul de mult timp si nu am ajuns la Arc de Triompfe, care oricum ar fi mai bine de vazut de pe un rooftop in timp ce bei ceva, deci poate il vad la primavara. Nu am intrat nici in biserica Sacre Coeur si sunt convinsa ca am mai ratat cateva obiective, dar plimbarile lungi pe jos prin Montmarte, pe langa Sena si toate stradutele m-au incarcat cu o energie atat de faina, incat nu simt ca am ratat nimic.

Eu mi-am organizat vizitele destul de spontan si am bifat toate muzeele pe care am tinut neaparat sa le vad, cate unul pe zi, legand locatia muzeelor cu alte locuri/strazi pe care voiam sa ma plimb. Nu am avut un traseu anume, ci pur si simplu coboram la o statie de metrou, imi alegeam un muzeu sau un obiectiv turistic si de acolo mergeam pe jos o gramada si astfel vedeam mare parte din minunatul Paris.

P.S.: Pentru poze frumoase cu Tour Eiffer mergeti pe rue d’Universite sau urcati catre Gradinile Torcadero si o sa va iasa cele mai faine unghiuri.

Ca sa inchei marele ghid turistic al Ioanei…Nu ma asteptam la asa grandoare, mai ales ca am plecat cu asteptari destul de joase pentru ca toata lumea mi-a spus urmatoarele: la Paris e murdar, lumea e nepoliticoasa, o sa fii dezamagita, nici macar nu e asa frumos, sunt multi…”de-ai nostri”, etc. NU E ADEVARAT!

Este un oras superb, cu un vibe extrem de fain, cu o clasa care se vede in orice coltisor al strazii, impletita cu nonsalanta lor tipica si extrem de atractiva. Cladirile sunt superbe, este arta peste tot, mancarea e delicioasa, vinul e foarte bun si oamenii chiar sunt draguti si serviabili (in mare parte). Nu m-am simtit deloc in pericol sau tematoare, chiar daca am calatorit singura si am iesit si seara/noaptea.

Este un loc in care as putea sa traiesc cu usurinta si in care abia astept sa ma intorc pentru ca sunt cateva locuri pe care nu le-am vazut (in special restaurante si binieinteles, vreau sa ma intorc pentru Cedric Grolet :D)

Sper sa va ajute aceste informatii in caz ca planificati o calatorie la Paris. Daca deja ati fost acolo, mi-ar placea sa imi spuneti in comentarii cum vi s-a parut si ce ar trebui sa vad data viitoare cand ma duc 😀

A bientot!

Daca ti-a placut acest articol, citeste si celelalte articole din categoria WONDERLUST.